Logotyp
Huvudbild på sida

Botips

Här kan du hitta lite bra tips som rör din lägenhet. Får man skaka mattan från balkongen eller kan jag grilla på baksidan? Hitta du inte informationen du söker är du välkommen att kontakta oss så ska vi svara på dina frågor.

  • Autogiro

    Ett enklare sätt att betala hyran Laxåhem kan erbjuda dig ett enklare och mer bekvämt sätt att betala hyran. Det enda du behöver tänka på är att det finns pengar på ditt konto vid förfallodagen.Hör av dig på tel 0584 - 47 35 00 om du är intresserad så skickar vi en blankett eller ansök här digitalt.Ansökan om autogiro med BankID Länk till annan webbplats.
  • Betala hyran

    När ska hyran betalas? Vad händer om jag inte betalar i tid? Hur kan jag vara säker på att hyran betalas in? När det gäller pengar så är alltid frågorna många. Här reder vi ut begreppen. När ska hyran betalas? Hyran för bostaden betalas i förskott varje månad. Senast den sista vardagen i månaden ska alltså nästa månads hyra vara inbetald till oss. Tänk på att alltid betala hyran i tid och att många överföringstjänster oftast tar några dagar på sig innan pengarna finns på vårt konto.Hur betalar jag in hyran? Använd alltid hyresavin du fått hem i brevlådan för att inte fördröja inbetalningen i onödan. Betalar du via din internetbank ber vi dig att alltid ange OCR-numret som finns på hyresavin.Du kan också betala via autogiro, vilket innebär att hyran med automatik dras från ditt bankkonto varje månad. Det gör att du inte behöver tänka hur och när hyran ska betalas. Den kommer alltid in till oss i god tid. Blankett finns att hämta på vårt kontor eller om du vill ha en blankett skickad till dig, ring 0584 - 473502. Om pengarna inte räcker? Skulle du hamna i ett läge där du har svårt att betala hyran är det allra viktigaste att du kontaktar inkassobolaget efter din första påminnelse. Tillsammans kan de försöka reda ut din situation, tex genom att göra en avbetalningsplan, innan skulden blir för stor.
  • Brandsäkerhet, goda råd (flerspråkigt)

    Brandvarnare - ett måste
    En brand kan växa oerhört fort och eftersom en brand ofta är ljudlösa i början kan det vara svårt att upptäcka dem i tid. Därför måste det finnas minst en fungerande brandvarnare per lägenhet. Det är din enklaste livförsäkring som dessutom är kostnadsfri när du bor hos oss. Det enda du behöver göra är att testa brandvarnaren med jämna mellanrum och se så att den fungerar. Ett bra tips är också att dammsuga brandvarnaren när du storstädar. Smuts och damm kan vara en bidragande faktor till att brandvarnaren slutar fungera. Byte av batteri sköts av hyresgästen.
    Släck levande ljus
    Glömda stearinljus orsakar många bränder. Använd gärna levande ljus, men gör det med försiktighet och tänk på att alltid släcka ljusen när du lämnar rummet - även om du bara ska lämna rummet en kort stund. Ställ ljusen på ett säkert avstånd från gardiner och annat brännbart. Lämna inte barn eller husdjur ensamma med levande ljus.
    Om det börjar brinna: rädda - varna - larma - släck Tänk på att:
    Inget brännbart i trapphuset
    Trapphuset är en viktig utrymningsväg. En brand där kan få svåra konsekvenser. Trapphuset är din väg ut och räddningstjänstens väg in om det brinner. Därför måste det hållas rent från brännbart material som barnvagnar, cyklar, dörrmattor m m.
    Håll vind, källare och garage låsta
    Låsta dörrar minskar risken för anlagda bränder.
    Stäng in branden
    Brinner det i din lägenhet - ta dig ut och stäng lägenhetsdörren efter dig. Då sprider sig inte branden och den giftiga röken ut i trapphuset lika fort.
    Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus
    Brinner det hos någon annan och trapphuset är rökfyllt - stanna i din lägenhet! Larma 112 . Räddningstjänsten hjälper dig ut.
    Behöver du hjälp? Larma 112.
    Om du behöver hjälp, ring 112 . Försök att hålla dig lugn och svara på operatörens frågor. Hjälpen blir inte försenad för att du svarar på frågor.
    Information om brandsäkerhet på andra språk:
  • Direktbyte - information

    Tänk på att handläggningstiden för direktbyte kan ta ca 4 veckor från det att en ansökan har inkommit. Under sommaren kan det ta längre tid då bemanningen är lägre både hos oss och andra hyresvärdar. Regler för direktbyte Ett direktbyte innebär att två hushåll byter bostad med varandra utan hänsyn till hur lång kötid man har.
    • Det är inget krav att den du byter bostad med ska vara en Laxåhems-hyresgäst.
    • Det är ett krav att båda parter planerar att bo permanent i lägenheten som bytet avser.
    • Det är ett krav att båda parter tidigare har fullgjort sina skyldigheter som hyresgäster och vara godkända av respektive hyresvärd.
    • Ett direktbyte måste godkännas av Laxåhem och nya hyresavtal undertecknas.
    • Om det inte finns något godtagbart skäl till direktbytet kan Laxåhem neka det. Den som byter bostad utan hyresvärdens samtycke riskerar att förlora sin lägenhet.
    • Om ni nyligen har geomfört ett direktbyte måste ni bo i bostaden i minst sex månader innan ni kan genomföra ett nytt direktbyte.
    • Om oriktiga uppgifter har lämnats vid ansökan kan lägenheten/lägenheterna sägas upp enligt hyreslagen § 42.
    • Garage och parkeringsplatser ingår inte i ett direktbyte.
     Har du hittat ett direktbyte? Gör så här: Tag kontakt med Laxåhems uthyrning tel. 0584 - 47 35 02 för att diskutera bytet. När direktbytet godkänts får ni ett skriftligt beslut med angivet datum då det nya avtalet börjar gälla. Ett nytt avtal tecknas tidigast två månader efter ansökan och då endast från ett månadsskifte.Hemförsäkring
    För att få teckna nytt hyresavtal med Laxåhem måste du ha en gällande hemförsäkring.
  • Grovtvättstuga

    På Von Boijgatan 14 finns en grovtvättstuga som är möjlig att hyra för alla kommuninvånare för ex tvätt av mattor. Kontakta kontoret Casselgatan 6 för bokning och information.Telefon: 0584 – 47 35 00Fr o m 1/6 2023 gäller följande prisPris: 500 kr/dagLaxåhems hyresgäster, ej lokalhyresgäster 150 kr/dag

  • Kom ihåg att teckna en hemförsäkring!

    För att få bo hos Laxåhem måste du alltid ha en hemförsäkring. Låt oss hoppas att olyckan inte är framme eller att du råkar ut för inbrott. Men du vet hur det är – det kan hända även dig. Och om det skulle göra det är det både klokt och viktigt att ha en hemförsäkring.Med en gällande hemförsäkring får du ersättning för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning – även om du själv inte orsakat skadan. Du får också ersättning för saker som stulits vid inbrott. En hemförsäkring ersätter i de flesta fall också eventuella skadeståndskrav, från till exempel hyresvärd eller grannar, som kan uppstå om du själv har orsakat skada.Utan hemförsäkring kan en skada, ett inbrott eller en översvämning bli dyrt för dig.Du väljer själv vilket försäkringsbolag du vill ha.
  • Lägenhetsnummer, adressändring

    Lägenhetsnummer hos oss och i nationellt register Ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter har upprättats. Registret innehåller grundläggande information om alla bostäder, bland annat uppgifter om area och antal rum.Innehållet i lägenhetsregistret är inte allmänt tillgängligt på Internet. För att få ut uppgifter från registret kan du vända dig till Lantmäteriet.Du kan ta del av uppgifterna i lägenhetsregistret enligt offentlighetsprincipen. Möjligheterna att få direktåtkomst till registret, eller att få ut uppgifter på datamedium, är reglerade i lag och förordning om lägenhetsregister.Mer information hittar du på Lantmäteriets webbplats. Informationen finns under Fastighetsinformation/Lägenhetsregister Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.För dig som hyresgäst hos Laxåhem betyder det att din lägenhet fått ytterligare ett lägenhetsnummer utöver det som vi har i våra system. Det nya numret som myndigheter m fl nu kan komma att efterfråga i olika sammangang består av fyra (4) siffror. Numret står på din hyresavi i specifikationsrutan. Numret ska också finnas vid namntavlan i trapphuset. Vid dina kontakter med Laxåhem ska du fortfarande använda ditt gamla lägenhetsnummer.Det är viktigt att du ändrar din adress när du flyttar! Skatteverket ändrar nu folkbokföringen så att du blir folkbokförd på den lägenheten där du bor, istället för, som tidigare, enbart på fastigheten. Vi flyttning ska du på din anmälan om flyttning ange det nya lägenhetsnumret och få det infört i folkbokföringen. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. mot en avgift.Information om folkbokföring finns på Skatteverkets webbplats www.skatteverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Ny lag om rökning på allmän plats

    Den 1 juli 2019 antas en ny lag i Sverige som innebär att det blir förbjudet att röka på många allmänna platser utomhus. Den nya lagen innebär att du inte får röka vid våra lekplatser, och inte heller vid samlingslokaler som finns i anslutning till våra bostäder. Lagen innefattar även entréer till lokaler, exempelvis restauranger och butiker samt uteserveringar. Förbudet gäller all form av rökning. Elektroniska cigaretter eller örtprodukter som inte innehåller tobak innefattas alltså också av rökförbudet.Om den nya tobakslagen
    • Lagen gäller från och med den 1 juli 2019.
    • Nytt rökförbud på allmän plats, innefattar även elektroniska cigaretter.
    • Gäller exempelvis vid lekplatser och utanför samlingslokaler, restauranger och butiker.
  • Omskrivning av kontrakt

    Vid ändrade familjesituationer Vid samboförhållanden, ska sambon ha varit mantalsskriven på adressen sedan sex månader tillbaka. Då barn vill ta över lägenhet på grund av dödsfall, är det endast hemmaboende barn vilka alltid har varit skrivna på adressen, som har rätt till detta. Sambo och barn ska uppfylla AB Laxåhems uthyrningspolicy.
  • Skadedjur eller ohyra

    Skadedjur eller ohyra i din bostad eller fastighet ska omgående anmälas direkt till Anticimex som ordnar saneringen. Du är skyldig att anmäla direkt. Misstänker du att det kan vara vägglöss, kackerlackor, råttor eller andra skadedjur i din lägenhet eller fastighet så är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla direkt.Kontakta omgående vårt saneringsföretag AB Anticimex. tel. 019 - 25 10 60 kundservice.orebro@anticimex.se
    anticimex.se
    Det är viktigt att vi snabbt kan börja sanera för att få bort skadedjuren och förhindra att de sprider sig.Du behöver kontrollera vad som ingår i din hemförsäkring.Följ instruktionerna vid saneringen Det är viktigt att du exakt följer alla instruktioner du får från Anticimex för att saneringen ska kunna genomföras på rätt sätt.
  • Studsmattor och badpooler

    Ditt ansvar För att förebygga olyckor med lekutrustning som studsmattor och badpooler vill vi förtydliga ansvaret kring detta.Uppställning på allmän eller gemensam mark Som markägare är Laxåhem ansvarig för lekredskap som exemplevis studsmattor, badpooler och liknande som ställts upp på våra områden. Detta oavsett om det är vi som har ställt dit utrustningen eller ej. Eftersom vi inte kan bevaka att användning sker på ett korrekt sätt kan vi inte heller ta ansvar för detta.Av säkerhetsskäl är det därför inte tillåtet att ställa studsmattor elle pooler inom Laxåhems områden. Om sådan anträffas kommer tillsägelse att ske om omedelbar borttagning.
  • Temperatur i din lägenhet


    När hösten och kylan kommerPå hösten är luften fuktigare och det kan göra att man upplever det kallare i lägenheten än det faktiskt är.Vi rekommenderar dig därför att sätta upp en termometer för att ha bättre koll på temperaturen. I en lägenhet ska temperaturen ligga omkring 21 grader (+/- 0,5 grader). Temperaturen ska mätas på en innervägg, minst en meter ovanför golvet och minst en meter från yttervägg för att det ska visa en rättvis siffra.Är elementet kallt? Kontrollera att termostaten inte är avstängd. Om elementet i alla fall är kallt kan du prova att vrida termostaten mellan öppet och stängt läge några gånger.Om temperaturen i din lägenhet är över 20-21 grader kan hela elementet vara kallt utan att det för den skull är något fel. Det är heller inget fel om elementet är kallare nertill än upptill, då fungerar det som det är tänkt. Värmesystemet styrs av utomhustemperaturen och därför varierar värmen på elementen.Om du har gjort vad du kan för att kontrollera elementen och mätt temperaturen enligt anvisningen vid minst två olika tidpunkter och den ändå ligger under 21 grader, ring Laxåhems felanmälan på telefon 0584-47 35 11.Vad kan man själv göra om det känns kallt?Tänk på att inte täcka för elementet med till exempel tjocka gardiner eller möbler. Då hindrar du värmen från att sprida sig jämnt i lägenheten. Ställ inte sängen vid fönstret eller mot en yttervägg och undvik att ha fönster öppna.
  • Trygghetsjour – ring 0584-101 13

    Givetvis ska man alltid visa hänsyn mot sina grannar genom att till exempel anpassa ljudvolym. Särskilt sen kvälls- och nattetid ska man av hänsyn till andra hyresgäster undvika att göra sådant som kan störa. Detta är en ordningsregel som gäller i de allra flesta hyreshus. Att exempelvis ha en högljudd fest på natten som stör andra hyresgäster är inte tillåtet.Trygghetsjour finns för att hyresgäster som blir utsatta för störning ska ha någonstans att vända sig. Till journumret kan du ringa på icke ordinarie arbetstid för att rapportera pågående störningar. Den störande kommer då att kontaktas och uppmanas till försiktighet. Händelseförloppet rapporteras till Laxåhem.För varje utryckning av bevakningsföretaget debiteras Laxåhem som hyresvärd en kostnad av bevakningsföretaget. Om störningen varit befogad, kommer vi att debitera störande hyresgäst denna kostnad. För att undvika att denna tjänst missbrukas måste den som ringer Trygghetsjouren alltid uppge sitt namn och adress. Den som anmäler störning kan inte vara anonym mot hyresvärd eller bevakningsföretaget. Däremot har ingen annan rätt att veta vem som rapporterat händelsen. Varje utryckning följs upp.
  • TV, bredband och telefoni

    Telia Fiber finns installerat i samtliga lägenheter i Laxåhems bestånd.Kom igångFör att komma igång behöver du beställa en kod från Telia som ska knappas in vid uppstart av TV boxen.Kanalpaket Start ingår i hyran.Ring Telia 90 200 för att beställa koder och även uppgradera till större TV-paket eller anmäla att du vill ha bredband.
  • Uppsägning

    Uppsägning av bostad/garage/p-plats/lokal måste göras skriftligt. På baksidan av hyresavtalet kan du fylla i namn, datum osv. och lämna in till oss. När du sagt upp din bostad skickas en avflyttningsbekräftelse hem till dig.Uppsägningstiden är tre kalendermånader för lägenhet/garage/p-plats. Exempel: Säger du upp ditt hyresavtal den 14 februari är uppsägningstiden mars, april och maj. Ditt hyresavtal upphör alltså att gälla den 31 maj. Under uppsägningstiden betalar du hyran som vanligt.En månads uppsägningstid gäller vid dödsfall, flytt till särskilt boende för äldre i Laxå kommun samt flytt till seniorboende i Laxåhems fastighetsbestånd.Besiktning utförs efter överenskommelse vid avflytt. Alla utkvitterade och extrabeställda nycklar lämnas senast kl. 12.00 första vardagen efter att hyresavtalet gått ut.
  • Uthyrning i andra hand

    Uthyrning i andra hand godkänns för studier och arbete på annan ort.En förutsättning för att lägenheten ska få hyras ut i andra hand är att andrahandshyresgästen godkänns av Laxåhem. Möjlighet att hyra i andra hand gäller max 12 månader och ska vara godkänd av Laxåhem.Kontakta Laxåhems uthyrning, tel. 0584 – 47 35 02, för mer information.
  • Våra tvättstugor

    Rent och fint i tvättstugan! Tvätttider Du får utnyttja tvättstugan de tider som står uppsatta på bokningstavlan. Den tid du önskar tvätta bokar du med din bokningscylinder. När din tvättid är över ska allt vara klart, även städningen. Har du bokat en tid så är det din tid under hela tvättpasset. Det är viktigt att hålla sina tider och respektera andras.Städning i tvättstugan När du ska göra rent - börja gärna med luddfilter i torktumlaren. Se till att inget utspillt tvättmedel finns kvar i tvättmaskinen och torka ur tvättmedelsfacken i tvättmaskinen. Allt runt omkring dig ska vara rent. Golvet i både tvättstuga och torkrum ska sopas och bänkarna torkas av. Städmaterial ska finnas i tvättstugan men tyvärr händer det att det försvinner. Var vänlig och gör en felanmälan om något saknas.Glöm inte att var och en ska ta med sig avfall som tomma tvättmedelspaket, sköljmedel m m. för att slängas.Ansvar och hänsyn Du ansvarar själv för skador på maskinen och övrig utrustning som orsakats av slarv, vårdslöshet eller att intruktioner inte följts.Rök- och djurfri Tvättstugan är rökfri. Djur bör inte följa med in i tvättstugan med tanke på att det kan finnas allergi. Du som har djur bör också tänka på att ta bort evenetuella djurhås om kan bli kvar i tvättmaskinen.Grovtvättstuga På von Boijgatan 14 finns en grovtvättstuga som är möjlig att hyra för alla kommuninvånare för ex tvätt av mattor eller större föremål. Kontakta kontoret Casselgatan 6 för bokning och information. Nyckel kvitteras ut på Laxåhems kontor.Bokning telefon: 0584 – 47 35 00Nytt pris gäller från 1/6 2023Pris: 500 kr/dag.Laxåhems hyresgäster, ej företag: 150 kr/dag